סעיף: 282
בדיקה ואישור של מפרטי רכב
(א)
לא יירשם רכב ולא יינתן עליו רישיון, אלא אם כן –
(1)
עמד בדרישות החובה בענינים המפורטים בתקנת משנה (ד);
(2)
רשות הרישוי בדקה ואישרה כי באב טיפוס של אותו דגם רכב התקיימו כל התנאים האמורים בתקנות אלה לאותו סוג רכב וכי הומצא לרשות הרישוי אחד מאלה, לפי העניין:
(א)
לרכב שיוצר על פי תקינה אירופית – תעודה מאת מעבדה מוסמכת;
(ב)
לרכב שיוצר על פי התקינה הפדרלית של ארצות הברית – אישור ממינהל הבטיחות האמריקני המעיד כי הרכב עומד בדרישות התקינה הפדרלית של ארצות הברית;
(ג)
לרכב מסוג M1, N1 ו־N2 שיוצר על פי התקינה הקנדית – אישור ממשרד התחבורה הקנדי או מורשה מטעמו המעיד כי הרכב עומד בדרישות התקינה הקנדית;
(ד)
תעודה המעידה על רישום הרכב באחת ממדינות הקהילה האירופית או בארצות הברית ולגבי רכב מסוג M1, N1 ו־N2 תעודה המעידה על רישום הרכב בקנדה;
(ה)
כל תעודה אחרת לפי דרישת רשות הרישוי לצורך הוכחת עמידת האב טיפוס של אותו דגם רכב בכל התנאים האמורים בתקנות אלה לאותו סוג רכב ולצורך הוכחה כי הרכב תואם את האב טיפוס של אותו דגם רכב;
(3)
טרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו; ואולם רשות הרישוי תרשום רכב ותיתן עליו רישיון אף בחלוף התקופה האמורה, אם התקיים בו אחד מאלה:
(א)
הרכב יוצר בידי כמה יצרנים והושלם תהליך ייצורו, המוגדר בהנחיות האיחוד האירופי (EC), המופקדות לעיון הציבור באגף הרכב במשרד התחבורה, בשעות העבודה הרגילות של המשרד, ובאתר האינטרנט של המשרד, כרכב שיוצר בשלבים(multi-stage) (להלן – רכב שיוצר בשלבים) כדלהלן:
(1)
רכב מסוג M שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק״ג, רכב מסוג N שמשקלו הכולל המותר עולה על 8,000 ק״ג ורכב מסוג O3 ו־O4 המסווגים כרכב להובלת חומרים מסוכנים, כאמבולנס או כרכב עבודה – שטרם חלפו 24 חודשים ממועד ייצורהשלדה שלהם;
(2)
רכב עבודה אשר ייעודו כיבוי אש ומשקלו הכולל המותר עולה על 15,000 ק״ג ורכב עבודה אשר ייעודו משאבת בטון, עגורן שאינו אינטגרלי, שמשקלו הכולל המותר עולה על 25,000 ק״ג – שטרם חלפו 30 חודשים ממועד ייצור השלדה שלהם;
(3)
(נמחקה);
(4)
רכב ממוגן ירי, רכב מסוג O, רכב נכים ורכב מסוג T2 – שטרם חלפו 24 חודשים ממועד ייצורו;
(5)
עגורן נייד – שטרם חלפו 60 חודשים ממועד ייצורו;
(א1)
(נמחקה);
(ב)
הרכב הוא מהסוגים המנויים בסעיף 33(א) לחוק הרישוי, התשס״ט–2008 שניתן עליו רישיון ייבוא לפי סעיף 33(ב)לחוק האמור (להלן – יבוא אישי), וטרם חלפו 24 חודשים ממועד ייצורו, או אם מועד ייצורו אינו ידוע – מהמועד שבו נרשם הרכב לראשונה לתנועה בדרכים במדינת־חוץ;
(ג)
הרכב הוא מהסוגים המנויים בסעיף 33(א) לחוק הרישוי, O1 ו־O2 יובא בידי תייר, תושב חוץ או תושב חוזר וטרם חלפו 4 שנים ממועד ייצורו, או אם מועד ייצורו אינו ידוע – מהמועד שבונרשם לראשונה לתנועה בדרכים במדינת־חוץ;
(ד)
הרכב מסוג M ו־N שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 4,500 ק״ג ורכב מסוג O1 ו־O2 יובא בידי עולה חדש, נציג או נציגות של האומות המאוחדות, או נציג או נציגות של מדינת־חוץ;
(ה)
הרכב הוא רכב אספנות שיובא או רכב שניתן עליו רישיון יבוא לתקופה קצובה;
(ו)
הרכב הוא של צבא הגנה לישראל, של שירות הביטחון הכללי, של המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, של משטרת ישראל, של כנסת ישראל או רכב לכיבוי אש או לטיפול בחומר מסוכן, כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים, התשנ״ג–1993, של הרשות הארצית לכבאות והצלה, וטרם חלפו 12 שנים ממועד ייצורו;
(ז)
רכב שיוצר בארץ על ידי בעל רישיון לייצור רכב ושיווקו כהגדרתו בחוקהרישוי, למעט רכב כאמור שיוצר בשלבים – שטרם חלפו 24 חודשים מהיום שבו אישרה רשות הרישוי כי באב טיפוס של אותו דגם רכב התקיימו כל התנאים האמורים לפי תקנת משנה (א)(2);
(ח)
רכב המיועד לניסוי;
(ט)
הרכב הוא מסוג N או O ומתקיימים כל אלה:
(1)
הרכב מיועד לביצוע עבודת תשתית בפרויקט תשתית לאומי;
(2)
הרכב יירשם על שם תאגיד הרשום במדינת חוץ;
(3)
לרכב רישיון רכב תקף במדינת חוץ;
(4)
רישיון הרכב לא יחודש בחלוף 3 שנים ממועד רישומו לראשונה אלא אם כן אישר מנהל אגף הרכב את הארכת תוקפו של הרישיון לתקופה שלא תעלה על 5 שנים ממועד רישומו לראשונה;
(י)
הרכב הוא רכב שהיה ברשותו של הכוח הרב־לאומי, כהגדרתו בחוק חסינויות וזכויות (הכוח הרב־לאומי), התשמ״ב–1982, וטרם חלפו 8 שנים ממועד ייצורו.
בפסקה זו,
”רכב“ – למעט רכב מסוג T1 ו־T3, רכב שטח;
”עגורן נייד“ – מכונת הרמה בעלת זרוע המורכבת על שלדה אינטגרלית שכושר ההרמה שלה עולה על 150 טון מטר;
”רכב נכים“ – רכב מסוג M1, M2, N1 ו־N2 שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 5,000 ק״ג המיועד לנהיגה על ידי נכה או הסעתו בכיסא גלגלים בעל רישיון ייצור רכב ושיווקו כהגדרתו בחוקהרישוי באישור מעבדה מוסמכת ביצע בו שינויי מבנה, בין השאר, מסוג הנמכת רצפה, התקנת אמצעי עיגון, התקנת מיתקן הרמה וצוין ברישיונו שימוש ייעודי לנכים.
לפי תקנות התעבורה (הוראת שעה מס׳ 3), התש״ף–2020, על אף האמור בתקנת משנה (א)(3), לגבי רכב שיובא לארץ לפי פרק ד׳ לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע״ו–2016, והמועד האחרון לרישומו לפי תקנת המשנה האמורה חלבתקופה שמיום 22.3.2020 ועד יום 20.6.2020, יידחה המועד האחרון כאמור ב־90 ימים.
(4)
יצוין ברישיון הרכב מועד עליית הרכב לכביש כמפורט להלן:
(א)
ברכב הנרשם בארץ לראשונה, ושלא נרשם לתנועה בדרכים במדינת־חוץ – מועד רישום הרכב בארץ או שנים עשר חודשים ממועד ייצור הרכב, המוקדם מבין השניים;
(ב)
ברכב הנרשם בארץ לראשונה, ושנרשם בעבר לתנועה בדרכים במדינת־חוץ – שנים עשר חודשים ממועד ייצור הרכב או מועד הרישום לראשונה לתנועה בדרכים ממדינת החוץ, המוקדם מבין השניים;
(ג)
ברכב שיוצר בשלבים, שנרשם בארץ לראשונה ולא נרשם בעבר לתנועה בדרכים במדינת־חוץ – מועד ייצור הרכב ועד להשלמת תהליך הייצור – מועד רישום הרכב בארץ;
(ג1)
ברכב מסוג T, שנרשם בארץ לראשונה ולא נרשם בעבר לתנועה בדרכים במדינת־חוץ – מועד רישום הרכב בארץ;
(ד)
ברכב אספנות – שנת ייצור הרכב (model year) המופיעה ברישיון הרכב שניתן לרכב במדינת חוץ או שנת הייצור של הרכב המיוצגת בספרה עשירית של מספר השלדה של הרכב לפי תקן ISO 3779 או מפרט SAEJ 272.
(5)
הרכב הוא רכב שיובא ביבוא אישי למעט רכב אספנות ורכב שיובא בידי נציג או נציגות של האומות המאוחדות או נציג או נציגות של מדינת־חוץ וניתנה עליו תעודת בדיקה כמשמעותה בתקנה 309.
(א1)
על אף האמור ברישה של פסקה (3) לתקנת משנה (א), רכב שיובא על ידי יבואן מסחרי והתקופה של 12 חודשים ממועד ייצור הרכב הסתיימה בעת שהיתה בתוקף ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי״א–1951, יירשם ויינתן עליו רישיון אם טרם חלפו 13 חודשים ממועד ייצורו; לעניין זה, ”ההכרזה על מצב מיוחד בעורף“ – לרבות ההכרזה שניתנה ביוםי׳ בתמוז התשע״ד (8 ביולי 2014).
(ב)
מנהל אגף הרכב רשאי לקבוע תקנים והוראות נוהל לרכב או לחדשם מזמן לזמן לכל אחת מדרישות החובה האמורות בתקנה זו ואת התנאים להוכחת עמידת הרכב בדרישות כאמור; התקנים הוראות הנוהל והתנאים האמורים יעמדו לעיון הציבורבאגף הרכב במשרד התחבורה בשעות העבודה הרגילות של המשרד וכן באתר האינטרנט של המשרד.
(ג)
התקנים והוראות הנוהל האמורים בתקנת משנה (ב) יהיו מבוססים על הנחיות האיחוד האירופי (EC) או על דרישות התקינה הפדרלית של ארצות הברית של אמריקה ולגבי רכב מסוג M1 ו־N1 על דרישות התקינה הקנדית, וכן על התקינההישראלית.
(ד)
דרישות החובה לענין תקנת משנה (א) הן לענינים כמפורט להלן ולכל עניין אחר הנוגע לתקינת הרכב, ייצור הרכב ורישום ורישוי הרכב במדינת־חוץ:
(1)
רמת רעש;
(2)
זיהום אוויר;
(3)
מכלי דלק או הגנה תת־רכבית אחורית;
(4)
משטח לוחית רישוי אחורית;
(5)
מערכת היגוי – Steering effort;
(6)
צירים ונועלי דלתות;
(7)
צופר;
(8)
ראות אחורית – Rear visibility;
(9)
מעצורים;
(10)
תאימות אלקטרו־מגנטית – Suppression (radio);
(11)
עשן דיזל – Diesel smoke;
(12)
התאמת מבנה פנימי – Interior fittings;
(13)
מניעת גניבות ואימובילייזר;
(14)
הגנת הגה – Protective steering;
(15)
חוזק כיסא;
(16)
פרופיל חיצוני לכלי הרכב – Exterior projections;
(17)
מד אוץ והילוך אחורי – Speedometer and Reverse gear;
(18)
טבלת זיהוי – Plates (statutory);
(19)
נקודות עיגון לחגורות – Seat belt and Anchorages;
(20)
הרכבה של תאורה ואבזרי תאורה – Installation of lighting and light signalling devices;
(21)
מחזיר אור – Retro reflectors;
(22)
נורות רכב – End-outline, Front-position (side), Rear-position (side), Stop, Side marker, Daytime running lamps;
(23)
נורות כיוון – Direction indicator;
(24)
נורות ללוחית רישוי אחורית;
(25)
פנסי חזית (כולל נורה) – Headlamps (including bulbs);
(26)
פנס ערפל בחזית הרכב – Front fog lamps;
(27)
וו גרירה – Towing hooks;
(28)
פנס ערפל אחורי;
(29)
פנס לנסיעה אחורית;
(30)
פנס חניה – Parking lamps;
(31)
חגורות בטיחות;
(32)
שדה ראיה קדמי;
(33)
זיהוי בקרת הרכב – Identification of control;
(34)
מערכת מזרים אוויר להפשרת כפור והפגת אדים משמשת החזית – Defrost/Demist;
(35)
מערכת מגבי שמשות ומנגנון להתזת מים לשמשת החזית – Wash/Wipe;
(36)
מערכת חימום;
(37)
מגיני בוץ וכנפיים לרכב נוסעים – Wheel guards;
(38)
משענת ראש – Head restraints;
(39)
פליטת CO₂ וצריכת דלק – CO₂ emissions/Fuel consumption;
(40)
הספקי מנוע;
(41)
זיהום אוויר ממנועי דיזל – Diesel emissions;
(42)
הגנה צדית של רכב מפני התנגשות – Lateral protection;
(43)
התקנים למניעת התזת מים ובוץ – Spray-suppression systems;
(44)
קביעת מידות ועומסים לרכב מסוג M1;
(45)
בטיחות שמשות;
(46)
צמיגים;
(47)
מגביל מהירות;
(48)
קביעת מידות ועומסים נוסף על האמור בסעיף 44;
(49)
פרופיל מבנה חיצוני לכלי הרכב מסוג N – External projections of cabs;
(50)
צימודים מכניים – Couplings;
(51)
עמידות באש – Flammability;
(52)
אוטובוסים – Buses and coaches;
(53)
עמידות בהתנגשות חזיתית – Frontal impact;
(54)
עמידות בהתנגשות צד – Side impact;
(55)
כלי רכב המיועד להובלת חומרים מסוכנים – Vehicles intended for the transport of dangerous goods;
(56)
הגנה תת־רכבית קדמית;
(57)
הגנת הולכי רגל – Pedestrian protection;
(58)
מערכת בקרת יציבות.
(ד1)
על אף האמור בתקנת משנה (א)(1), רשאית רשות הרישוי לרשום ולתת רישיון רכב לרכב המיועד לניסוי, לרכב ייחודי המיועד לצרכים ביטחוניים ולרכב ייחודי כהגדרתו בדירקטיבה 2007/46/EC, גם אם הרכבאינו עומד בכל דרישות החובה, בהתאם להוראות נוהל שקבע מנהל אגף הרכב המבוססות על דירקטיבה 2007/46/EC, על עדכוניה, אשר עומדות לעיון הציבור באגף הרכב במשרד התחבורה בשעות העבודה הרגילות של המשרד וכן באתר האינטרנט שלהמשרד.
(ה)
אגרה בעד בדיקה ומתן אישור כאמור בתקנה זו תהיה כמפורט בפרט 21 בחלק ג׳ בתוספתהראשונה ותשולם בידי מבקש אותה בדיקה.